Club Swan 50
Nautor Swan heeft altijd hoogwaardige racejachten aangeboden als aanvulling op zijn klassieke assortiment cruise-Swanen, jachten zoals de 39 en de 441 in Racing-versie. Tegenwoordig gebruikt de werf zijn nieuwe ClubSwan-modellen om de modernste trends op het gebied van ontwerp, materialen en oplossingen te testen, waarbij technologieën worden verfijnd die vervolgens ten behoeve van de cruisemodellen zullen worden gebruikt. Net als de Swan 45 en ClubSwan 42, succesvolle ontwerpen die nog steeds winnen in races op topniveau. Maar met de ClubSwan 50 heeft Nautor de grenzen verlegd en een jacht voorgesteld dat een kleine revolutie betekent in prestaties en puur zeilplezier
Architect
Juan Kouyoumdijan
Prestaties komen voort uit twee hoofdgebieden: het eerste is het optimaliseren van de relatie tussen belangrijke parameters zoals lengte, waterverplaatsing, zeiloppervlak en oprichtmoment; de tweede is een specifieke verfijning van deze parameters op zichzelf.
De constructie is volledig van pre-preg en Sprint-koolstofvezel. De constructies zijn ontworpen in volledige overeenstemming met de ISO-normen. Het criterium was om het gewicht te minimaliseren en tegelijkertijd de constructiemethode en -procedure in lijn te houden met die van een serieproductie-opstelling. Ik geloof dat we het doel hebben bereikt, aangezien het gewicht van alle structurele componenten, inclusief de kiel vin, iets meer dan 2.000 kg bedraagt. De kiel vin zelf weegt slechts 160 kg en is grotendeels gemaakt van koolstofvezel met hoge modulus. De structurele criteria voor de koolstofvin waren specifiek gericht op het elimineren van trillingen en het voldoen aan de GL-norm en aanbevelingen, die gevallen van buig- en aardingsbelasting opleggen.
INTERIEUR
De ClubSwan50 is ontworpen als weekendzeiler en biedt verfijnde interieurs die perfect zijn voor comfortabele korte cruises of langere sportcruises. De elegante en stijlvolle interieurs ontworpen door de Italiaanse architect Michele Bönan en gerealiseerd door Poltrona Frau zijn voorzien van hoogwaardig textiel en leer, ontworpen voor optimale prestaties en duurzaamheid. Deze worden gecombineerd met handgemaakt teakhout, waar Nautor bekend om staat, tegen de zichtbare lichtgewicht structuren van koolstofvezel. De salon biedt ruimtes die typerend zijn voor grotere jachten, met opvallende tweezitsbanken en een open zicht naar voren. De dubbele zijbevestigingen creëren een brugsteun voor de mast die op het dek is getrapt en onbelemmerde ruimte creëert en ongehinderde beweging naar beneden mogelijk maakt.
De grote eigenaarshut beschikt over een dubbele slaapplaats op het eiland met veel kastruimte gemaakt van lichtgewicht, verwijderbare componenten. De koppen zijn gescheiden: één voor het toilet en één voor de douche, en beide zijn voorzien van wastafels. Verder naar achteren is de volledige kombuis aan stuurboord en de dubbele gastenhut aan bakboord. Het ombouwen van de indeling voor racen is eenvoudig: de voorste slaapplaats kan worden verwijderd om ruimte te maken voor zeilen, en de rugleuningen van de banken kunnen worden verhoogd om vier slaapplaatsen voor de bemanning te creëren. Er is bijzondere aandacht besteed aan de materiaalkeuze: verfijnd en elegant, maar ook licht van gewicht en bestand tegen serieuze races. Allemaal met dezelfde zorg en aandacht voor betrouwbaarheid, stijl en afwerking die Swans tot de meest gewilde jachten ter wereld heeft gemaakt.
SPECIFICATIES
Hull LOA (incl. bowsprit and boom) 16.74 m 54.9 ft
Hull construction length 15.24 m 50.0 ft
Hull LWL 14.00 m 45.9 ft
Beam max 4.20 m 13.8 ft
Draught (empty) 3.50 m 11.5 ft
Shallow draught keel (optional) 2.20 m 7.2 ft
Displacement (empty) 8,250 kg 18,188 lbs
Ballast (approx.) 3,450 kg 7,605 lbs
Engine Volvo D2-4029 kW 40 Hp